Dodnes živá je v Pošumaví tradice masopustu. Ten je i zde časem bujného veselí, společenských zábav a průvodů maškar s masopustními maskami. Původ masopustu se hledá v dávné pohanské minulosti, zejména v římských Saturnaliích a Luperkaliích, kdy se nepracovalo, lidé se různě přestrojovali, hodovali a oddávali se bujarému veselí.

Důležitou součástí masopustních obchůzek v jihozápadních Čechách byly maškary znázorňující komické svatby, dále kobyla, šiml, či klibna vedená sedlákem nebo paňácou, dále masopustní kobyla představovaná dvěma muži a také masky koně nesené jedinou osobou. V šumavském Podlesí se dodnes objevují koníci osedlaní jezdcem, který na sobě nosí obratně sestrojenou kostru s hlavou a pevným zadkem na popruzích, takže může vozit například děti a hlavně volně se pohybovat, skákat a tancovat. Z dalších tradičních maškar v Pošumaví chodila smrt, dorka s „parchantem“- panenkou v povijanu, vlk, nověji kominíci, myslivci, lékař, fotograf, čáp… Průvod často doplňuje skupina šašků v kostýmech cirkusového střihu a barev s homolovými čepicemi. Průvod vodíval policajt, kterého v organizování zastupoval šašek. Badatel Čeněk Zíbrt si na Sušicku zvlášť povšiml krajově typické, vtipně řešené maškary „doktor Fous a Markyta“, inspirované nejspíš lidovými hrami o doktoru Faustovi a Markétce.

Ovšem jako nejkrásnější masopustní masky jihozápadních Čech hodnotí etnografka Jitka Staňková tzv. „vostřížky“ s kostýmem pošitým barevnými klůcky látek. Tyto bytosti pobíhají a řádí v masopustních průvodech zejména v šumavském Podlesí, například kolem Volyně, Vacova, Vimperka i Strašína. Nezřídka se jim říká také „židi“. Někde tito židi mají kostým pošitý kožešinou a kožešinové kukly s husími křídly. Mumlající postavy židů, jichž bývá hned několik, se slídivě přibližují k divákům, dorážejí a tu a tam udeří pytlem smotaným do měkkého válce - tzv. rancem, který je uvazován na provazu. Maškary ukončují obchůzku zpravidla v hospodě, kde vyloží vybranou koledu a ještě před občerstvením předvádějí divákům a hostům závěrečný divoký rej.

Maškary mívaly kromě převleků často pozoruhodně řešené kukly - ze dřeva, kůže, kožešiny, peří, křídel ptáků, plsti, papíru, žíní, hrachoviny, sítiny, trávy… Také další doplňky masek jako čepice, řezané zvířecí hlavy a také zvětšené řemeslické nářadí si účastníci obchůzek zhotovovali sami.

S masopustními průvody se dnes můžete setkat například ve vesnicích pod Kašperskými Horami - Ostružně, Nezdicích, Strašíně nebo v okolí Vacova a Vimperka.

Fotografie :

1. Maska "Fous a Markyta" v Ostružně
2. Masopustní obchůzka v Ostružně
3. Koník s jezdcem a dítětem, v pozadí maska "žida" v Náhořánkách u Strašína

Všechna fota Miloslav Boháček



PhDr. Vladimír Horpeniak
historik Muzea Šumavy, Kašperské Hory

 

Reklama – Google

Reklama

Hotel Svatý Tomáš
Hotel Svatý Tomáš
Penzion PUPÍK, Modrava
Pension Klose
Boubín
Pension Klose
Penzion Klose
Chata Modrava
Chata Modrava
Klostermannova chata, Modrava
Klostermannova chata, Modrava
AUTOSPOL PLUS spol. s.r.o.
Pivovar LYER Modrava
Pivovar LYER Modrava
Prodej a servis lesní, zahradní a komunální techniky, stavebních strojů, sněžných skútrů a čtyřkolek. Prodejny Klatovy a Domažlice.
Nově postavená šumavská chalupa, 12 lůžek, světnice s krbem, vinný sklep, sauna,bež.stopa, hřiště. (*I)

Reklama – Google