TURISTIKA A SPORT

Cyklo, koloběžky

Pro horská kola

Kvilda – pramen Vltavy – Bučina – Knížecí pláně – Strážný – Dolní Cazov – České Žleby –  Lenora – Zátoň – Horní Vltavice – poslední vlk – Alpská vyhlídka – Borová Lada – Chalupská slať – Nové Hutě – rozcestí Pláně – Kvilda

Pro silniční kola

Kvilda – Bučina – Knížecí Pláně – Strážný – Hliniště – České Žleby – Soumarský most – Lenora – Zátoň – Horní Vltavice – Polka – Borová Lada – Chalupská slať – Borová Lada – Nové Hutě – U Babůrka – rozcestí Pláně – Kvilda

Celodenní okruh pro cyklisty prochází nejprve opuštěnou krajinou při hranici s Německem, cesta zpět vede převážně v blízkosti malebného toku Teplé Vltavy. Trasa se vyhýbá drastickému stoupání, převažují spíše táhlé, mírné kopce a sjezdy.

Z Kvildy sledujeme cyklotrasu, která vede k jihu proti nejhořejší části toku Teplé Vltavy. Od rozcestí za pramenem se dáme vlevo směr Bučina a musíme vystoupat na nejvyšší bod trasy – sedlo pod vrcholem Stráž. Vzápětí cesta klesne do bývalé osady Bučina.  Vyznavači silničních kol zvolí přímou spojnici z Kvildy na Bučinu, která stoupá mírně po dobrém asfaltu. Z Bučiny sjíždíme do míst zaniklých Knížecích Plání. Z Knížecích Plání  pokračujeme k jihovýchodu rozsáhlými lesy. Cesta klesá příjemným sjezdem až do pohraniční obce Strážný. Pokračujeme až k rozcestí u hraničního přechodu České Žleby. Odtud sledujeme cyklotrasu, která klesá k Teplé Vltavě. Pokračujeme do obce Lenora, silniční cyklisté pojedou kolem zastávky Soumarský most. Cesta bude převážně stoupat přes osadu Zátoň položenou v kotlině pod Boubínem, přijedeme do Horní Vltavice a dále pokračujeme proti proudu Teplé Vltavy. Silničním kolem sledujeme silnici stoupající úvalem Teplé Vltavy kolem osady Polka a kempinku Zahrádky až do Borových Lad.
Na horském kole odbočíme za Horní Vltavicí vpravo a vystoupáme až do sedla mezi Obří a Světlou horou. Vede nás zelená a posléze žlutá pěší značka. Ze sedla pokračujeme vlevo po červené krátkým náročným výjezdem. 1 km za sedlem je odbočka k památníku posledního šumavského vlka. Dále sjíždíme lesním komplexem k silnici Vimperk – Borová Lada. 1 km za Borovými Lady navštívíme Chalupskou slať, jedno z mála veřejnosti přístupných šumavských rašelinišť. Od Chalupské slati vede trasa do Nových Hutí. Zde vede cyklotrasa zpět do Borových Lad přes Nový Svět a Šindlov. Z Borových Lad směřujeme již k cíli celé trasy, a to opět do obce Kvilda.

Pěší turistika

Kvilda – pramen Vltavy – Bučina – Kvilda

Středně náročná trasa s namáhavým výstupem pod vrchol Stráž. Je to vycházka pramennou oblastí nejdelší české řeky. Výchozím bodem je kostel na Kvildě od něhož se vydáme jižním směrem po modré značce. Přejdeme Teplou Vltavu
a stoupáme přes Hamerské Domky k lesu, kterým vede velká část cesty. Cestou míjíme Černý potok, až se dostaneme na úpatí Černé hory. Zde ve výšce 1172 m pramení Vltava. Od pramene pokračujeme dále směrem k hranici, přejdeme na rozcestí U Pramene Vltavy, kde odbočíme vlevo na červenou. Značení nás zavede až na Bučinu, 1162 m. Z Bučiny vychází asi 7 km dlouhý, přírodně-poznávací okruh. Provede nás po okolních zmizelých osadách. Pro návrat na Kvildu použijeme neznačenou trasu po silnici. Tudy procházela jedna z větví Zlaté stezky.

Kvilda – Jezerní slať

Tato ministezka prochází částí přírodní rezervace nedaleko obce Kvilda. Je určena pro pěší s přibližnou délkou 3,5 km. Přístup na stezku je ze silnice Kvilda – Horská Kvilda od parkoviště. Po cestě jsou umístěny dva infopanely seznamující
s rostlinstvem a klimatickými podmínkami rašeliniště. Podél poválkového chodníku je umístěno několik jmenovek nejvýznačnějších rostlin. Na počátku chodníku stojí vyhlídková věž, ze které je pěkný výhled do celého rašeliniště.

Modrava – Filipova Huť – Horská Kvilda – Kvilda – Zhůří – Turnerova chata – Antýgl – Modrava

Celodenní okruh, dlouhý přibližně 22 km, prochází centrální částí Plání v povodí horního toku řeky Vydry. Vede krásnou, téměř neporušenou přírodou, nabízí daleké výhledy i setkání s řadou zajímavých a historicky cenných horských událostí. Za východiště trasy slouží obec Modrava, odkud vyrazíme po zelené směrem k Filipově Huti. Z horní části Filipovy Huti, místa zvaného Korýtko, se západním směrem odkrývá výhled na hraniční oblast Modravských slatí. Od Korýtka pokračujeme po zelené, která nás vede lesem, až dojdeme do Horské Kvildy. Stále po zelené  sledujeme trasu Zlaté stezky, která mírně stoupá směrem na Zhůří. Pro pokračování v cestě opustíme značku zelenou a vydáme se po žluté do údolí Vydry k Turnerově chatě. Odsud nás vede až do konce trasy červená značka. Cesta pokračuje proti proudu Vydry. Dojdeme až ke starému královskému dvorci Antýgl, dále pokračujeme až k Vchynicko-.tetovskému kanálu, podél kanálu se dostaneme až na svah Adamovy hory. Odsud dojdeme k prvním domkům Modravy a kolem bývalé Bienertovy pily sestoupíme do centra obce.

Tipy na lyžařskou turistiku

Kvilda – Horská Kvilda

Rovinatá 4,5 km dlouhá trasa vhodná i pro začátečníky. Cestou míjíte rašeliniště Jezerní slať, které je v zimním období při vyšší sněhové pokrývce uzavřeno. Důvodem uzavření je zimování tetřívka obecného v rašeliništi a snaha o zabránění poškození kleče přimrzlé k poválkovému chodníku. Po dojezdu na Horskou Kvildu máte několik možností k občerstvení. Odtud můžete pokračovat přes Zlatou Studnu na Churáňov či Zhůří nebo se přes Filipovu Huť vrátit zpět do Kvildy.
Pozn.: Všechny vyjmenované trasy jsou strojově upraveny, kromě úseku Kvilda – Filipova Huť.

Kvilda – prameny Vltavy

Trasa je dlouhá 7 km a mírně stoupá lesem až k prameni Vltavy. V případě oblevy bývá tento úsek jako jeden z prvních špatně sjízdný pro velké množství nečistot a chvostoskoků. Asi 500 m za pramenem Vltavy se můžete vydat buď vpravo přes Černou horu (pozor, připravte se na velké a dlouhé stoupání) směrem na Březník, Filipovu Huť či Modravu nebo vlevo přes Stráž (opět dlouhé stoupání a po něm následující sjezd) na Bučinu. V případě dobré viditelnosti je odtud pěkný výhled na Alpy. Z Bučiny se můžete vrátit mírně klesající trasou zpět do Kvildy (celý okruh je dlouhý 18 km) nebo pokračovat sjezdem na Knížecí Pláně a odtud zvlněným terénem na Borová Lada, popř. Strážný.
Pozn.: Všechny vyjmenované trasy jsou strojově upraveny, stopy v okolí Borových Lad jsou upravovány méně kvalitní rolbou. Trasa Knížecí Pláně – Strážný bývá upravena pouze při velmi stabilním počasí.

Kvilda – rozcestí Staré Hutě – Přilba

Z Kvildy vedou na rozcestí Staré Hutě dvě různé trasy (podle značení pro pěší modrá a žlutá turistická značka). Terénní profil modré značky je méně členitý. Z rozcestí Staré Hutě můžete pokračovat přes vrchol Přilby směrem na Churáňov nebo po sjezdovce do Nových Hutí.
Pozn.: Žádná ze jmenovaných tras není strojově upravována kromě krátkého úseku V sedle Přilby – Churáňov, při oblevě bývají lyžařské stopy velmi brzy znečištěny.

Kvilda – Bučina

Výše zmiňovaná upravovaná lyžařská stopa vede podél komunikace, která bývá pluhována. Proto je tato trasa vhodná i pro pěší, popř. i pro bruslařskou techniku.

Nástupní místa

Hlavní nástupní místo do většiny tras je ve středu obce u informačního střediska NPŠ. Odtud můžete vyjet směrem na Horskou Kvildu. Z této trasy odbočuje po 1 km (na turistickém rozcestí U Tremlů) lyžařská trasa na rozcestí Staré Hutě.
Od informačního střediska se můžete vydat i k prameni Vltavy, i když v tomto případě máte i druhou možnost. Pokud projdete pěšky obcí, můžete využít druhé nástupní místo za penzionem „U Pily“. Přibližně 150 m od penzionu začíná strojově upravená lyžařská stopa, která se zde větví a vede jak k prameni Vltavy, tak na Bučinu.

Aktuální informace o stavu běžeckých tras

Sjezdové lyžování

Prodejna potravin
Půjčovna lyží a kol
Česká pošta
Multifunkční hřiště s umělým povrchem
Dětské hřiště
Sjezdovka – lyžařská škola
Stanice Horské služby
Upravené běžecké stopy
Značené pěší turistické a cykloturistické trasy