TURISTIKA A SPORT

Cyklo, koloběžky

Borová Lada – Chalupská Slať – Šindlov – Alpská vyhlídka – Švajglova Lada – Borová Lada

Tato trasa je dlouhá přibližně 14 km, je to náročná trasa  pro pěší ale velmi pohodová  pro cykloturistiku. Trasa začíná v Borových Ladech, pokračuje přes Svinná Lada, Pod Zvěřínem, Šindlov, rozcestník Pod Kamennou, Štajglova Lada, rozcestník Nový Svět, Borová Lada. Vydáme se za poznáním šumavských slatí. Vyrazíme po zelené značce asi 1 km po silnici směrem na Kvildu až na Svinná Lada, odtud si uděláme odbočku a procházku po chodníčku Chalupskou slatí až k jezírku. Další možností je procházka po naučné stezce Les, věnované lesu a vztahu člověka k němu. My pokračujeme podél slati až k rozcestníku Pod Zvěřínem a zde zabočíme směrem na Šindlov. Kolem krásně opravené kapličky pokračujeme po úbočí hory Kamenné. Asi kilometr před Švajglovými Lady nepřehlédneme odbočku na Alpskou vyhlídku skýtající nádherný podhled do údolí Teplé Vltavy a v případě příznivého počasí i na Alpy. Poté dorazíme na silnici z Lipky a vracíme se do Borových Lad po zelené.

Vimperk – Nové Hutě – Borová Lada – Světlá Hora

Tato trasa je lehčí, dlouhá přibližně 30 až 40 km po modré směrem k Národnímu parku Šumava. Je vhodná pro celodenní poklidný výlet, povrch je zpevněný, asfaltový, trasa vede z větší části po silnicích. Trasa nám začíná od informačního centra Vimperk. Po celé cestě máme mnoho zajímavých pohledů, vyhlídek.

Krajinou Šumavských Lad kolem Vydřího potoka

Začínáme v obci Kvilda a končíme na stejném místě, středně náročná trasa nám poskytuje mnoho zajímavých pohledů a míst k zastavení. Její délka je 35 km. Alternativním výchozím bodem a cílem jsou Borová Lada.

Cílem výletu bude údolí Vydřího potoka u Borových Lad.
Vyjedeme z Kvildy směrem na Bučinu a po více než kilometru jízdy odbočíme za posledním domem před pravou zatáčkou silnice vlevo do lesa. Pěkná asfaltka, které se místně říká „Vlasatá“, vede s malými výškovými rozdíly po úbočí Stanové hory. Po osmikilometrové jízdě smíšeným lesem sjíždíme k rozcestí Nová Boubská. Po dalším kilometru sjedeme na silnici z Borových Lad na Knížecí Pláně. Zde odbočíme vlevo a po krátké jízdě se nám otevře výhled do krajiny. Vpravo pod námi teče Malá Vltava využívaná dříve pro plávku polenového dřeva. Přijíždíme do Borových Lad ležící na soutoku Teplé Vltavy, Malé Vltavy a Vydřího potoka. Při návštěvě obce nesmíme zapomenout navštívit obnovenou kapli sv. Anny a křížovou cestu z roku 1860. Vracíme se zpět do Borových Lad a před obcí odbočíme doprava na Vimperk. Vpravo nad silnicí bývala osada Černá Lada a za odbočkou silnice, před nevzhledným zemědělským objektem, osada Hrabická Lada. Stoupáme k vrcholu silnice, kde kdysi stávala správní a farní obec s kostelíkem Nový Svět. Přijíždíme k rozcestí silnic, kde bývala obec Šindlov,najdeme místo kapličky, odkud je krásný výhled nejen na Homoli a Vyhlídku, kopce za Borovými Lady, ale i přes údolí na Janskou horu, nevýrazný Zvěřín a Přilbu nad novohuťskými loukami.
Asi dva kilometry za Šindlovem bývala při silnici obec Paseky, kde žilo 250 obyvatel. Přijíždíme k hlavní silnici na Vimperk, na které odbočíme vlevo a po kilometru jízdy u penzionu Babůrek odbočíme do Nových Hutí. Vyjíždíme z Nových Hutí směrem na Borová Lada a ze silnice se nám otevírá výhled do údolí, ve kterém přes Paseckou, Novosvětskou a Chalupskou slať meandruje Vydří potok. Sjíždíme přes rozcestí U Studeného potoka a po zelené pokračujeme až k Informačnímu středisku Správy NPŠ – Svinná Lada. Pokračujeme po hlavní silnici, na které odbočíme na Kvildu, kam nám zbývá do mírného stoupání proti proudu Teplé Vltavy asi 7 km.

Vltavský okruh: Kvilda – Knížecí pláně – Strážný – Lenora – Horní Vltavice –  Borová Lada – Kvilda

Trasa je poměrně časově náročná a má přibližně 62 km. Začínáme na Kvildě a další body trasy jsou: Kvilda – Hraběcí huť, pramen Vltavy,  U pramene Vltavy, Bučina, Furik, rozcestník Knížecí Pláně, Knížecí Pláně, Žďárské sedýlko, Žďárské jezírko, Strážný, Hliniště, mlýn Řasnice, Zelená cest, Vorarské šance, Soumarský most, Lenora, Zátoň, Pod Mlýnským vrškem, Horní Vltavice, Račí, Borová Lada, Svinná Lada, Kvilda.

Pěší turistika

Tato trasa je dlouhá přibližně 14 km, je to náročná trasa pro pěší, ale velmi pohodová  pro cykloturistiku. Trasa začíná v Borových Ladech, pokračuje přes  Svinná Lada, Pod Zvěřínem, Šindlov, rozcestník Pod Kamennou, Štajglova Lada, rozcestník Nový svět, Borová Lada.Vydáme se za poznáním šumavských slatí. Vyrazíme po zelené značcce asi 1 km po silnici směrem na Kvildu až na Svinná Lada, odtud si uděláme odbočku a procházku po chodníčku Chalupskou slatí až k jezírku. Další možností je procházka po naučné stezce Les věnované lesu a vztahu člověka k němu. My pokračujeme podél slati až k rozcestníku Pod Zvěřínem a zde zabočíme směrem na Šindlov. Kolem krásně opravené kapličky pokračujeme po úbočí Kamenné hory. Asi kilometr před Švajglovými Lady nepřehlédneme odbočku na Alpskou vyhlídku skýtající nádherný podhled do údolí Teplé Vltavy a v případě příznivého počasí i na Alpy. Poté dorazíme na silnici z Lipky a vracíme se do Borových Lad po zelené.

Hraniční přechod pro pěší turisty Pramen Vltavy – Siebensteinkopf

Z Kvildy je to přibližně 20 km. Spolu s otevřením hraničního přechodu Modrý sloup byly od 15. 7. 2009 otevřeny další dva hraniční přechody do Bavorska – jeden pod Poledníkem a druhý v blízkosti pramenů Vltavy. Zůstaly však poněkud ve stínu tolik diskutovaného Modrého sloupu. Ale pro milovníky toulek Šumavou určitě zasluhují pozornost. Hraniční přechod pro pěší turisty Pramen Vltavy – Siebensteinkopf byl otevřen 15. 7. 2009 a je možné přes něj přecházet celoročně. Ideálním východiskem je Kvilda, případně FiIipova Huť, Modrava či Borová Lada.
Využití tohoto přechodu skýtá mnoho turistických možností i pro méně zdatné turisty. Jsou to zejména vrchol Siebensteinkopf se skalní skupinou Siebensteinfelsen (Sedmiskalí) a vodní nádrž Reschbachklause s možností návratu přes hraniční přechod Bučina, případně pod Bučinou příliš nepublikovaným přechodem Teufelsbachtasse. Z Kvildy na Bučinu a zpět lze využít zelený autobus.

Naučná stezka Les (Borová Lada)

Výchozím bodem jsou Borová Lada. Délka trasy je 4 km. Informuje o lese, jeho významu a o šetrném, přírodě blízkém obhospodařování, funkcích lesa, surovinách, které poskytuje lesní ekosystém i o lese jako krajinotvorném prvku. Trasa vede i kolem vyhlídkové věže pod vrcholem hory Vyhlídka, odtud se můžeme pokochat pohledem na Borová Lada a okolní slatě.

Vyhlídka na Borovoladsko z rozhledny na Vyhlídce

Velmi příjemná pohodová vycházka cca 3 km.Malá dřevěná rozhledna byla postavená roku 1997, stojí na východním úbočí vrchu Vyhlídka 1,7 km od obce Borová Lada. Umožňuje pohled na oblast Chalupské, Novosvětské a Pasecké slatě a obec Borová Lada. Z obce Borová Lada se vydáme po silnici směrem na Kvildu a po 500 metrech odbočíme po naučné stezce Les, při stoupání lesem se budeme držet značek s obrázkem datla. Kolem informačních panelů dojdeme až pod vrchol Vyhlídky s rozhledem na celé okolí Borových Lad. Po naučné stezce pokračujeme ažk silničce vedoucí na Knížecí Pláně a odtud kolem Hájovny zamíříme zpět do Borových Lad.
Tuto vycházku doporučujeme zkombinovat s návštěvou Chalupské slati – z Borových Lad se nejprve vydáme po silnici směrem na Kvildu, po 1 km odbočíme do Svinných Lad a odtud po poválkovém chodníčku pokračujeme po naučné stezce Chalupská slať. Poté se po silnici na Borová Lada cca. 400 m vrátíme na Borová Lada a odbočíme po naučné stezce Les na Vyhlídku.

Tipy na lyžařskou turistiku

Okolo Chalupské slati

Nenáročný okruh v délce 10 km s mírným převýšením vedoucím okolo Chalupské a Novosvětské slatě. Možné jsou oba směry průjezdu, popíšeme si však pro lyžaře výhodnější směr po směru hodinových ručiček. Nástupní místo je přímo ve vsi naproti obecnímu úřadu. Vydáme se rovinkou podél silnice vedoucí na Kvildu, kde také překonáme po pohodlném mostku nejprve náhon, poté i samotnou Teplou Vltavu (zde po silničním mostu). Po necelém kilometru odbočíme od silnice směr Svinná Lada a kolem informačního střediska NP Šumava začneme po loukách mírně stoupat směrem na Nové Hutě – Polesí. Zhruba po 3 km jsme na místě, zde je možno odbočit dále směrem na Nové Hutě, Pláně a dále na Churáňov. My však budeme pokračovat v našem okruhu východním směrem, tentokrát podél silnice N. Hutě – B. Lada na Šindlov, nejvyšší bod naší trasy. Zde jsou pěkné výhledy na Nové Hutě a Přilbu a také na údolí Borových Lad, Chalupskou slať a vrcholy Homole a Vyhlídku. Ze Šindlova se pohodlně dostaneme k osadě Nový Svět (taktéž pěkné výhledy), odkud již bezpečně sjíždíme do Borových Lad.

Pláně – Churáňov

Tuto trasu jsme částečně popsali v předcházejícím okruhu. Budeme tedy pokračovat z Nových Hutí – Polesí. Čeká nás počáteční ostřejší stoupání, které se postupně zmírňuje, po necelých 2 km jsme v obci Nové Hutě. Dále pokračujeme přes louky asi 2,5 km na křižovatku Pláně, zde možnost malého občerstvení u parkoviště a pokračujeme severním směrem na 2 km vzdálený Churáňov – nejprve mírně do kopce, potom opět mírným sjezdem. Zhruba v polovině tohoto závěrečného úseku možno odbočit vpravo na asi 400 m vzdálené skokanské můstky.

Borová Lada – Knížecí Pláně

Významným turistickým cílem z Borových Lad je bývalá osada Knížecí Pláně (asi 5 km jižně). Lyžařská trasa je odkloněna od přímé cesty na Knížecí Pláně, která je v zimně pluhována a lze ji využít pro pěší výlety. Naše trasa tedy začíná na loukách za obcí a první kilometr vede podél již výše zmíněné cesty, poté se odklání směrem vpravo stoupáním na Novou Boubskou, odtud již téměř po rovině dosáhneme po 3 km okraje louky na Knížecích Pláních po dalším kilometru dojedeme na rozcestí Knížecí Pláně. Zde se trasa rozdvojuje, vpravo směřuje cesta na Bučinu, vlevo k penzionu Knížecí Pláně. Cesta zpět do Borových Lad vede po téže trase.

Knížecí Pláně – Bučina a zpět

Bučina je zaniklá hraniční osada asi 2,5 km západně od Knížecích Plání, která se svou nadmořskou výškou 1160  m n. m. byla nejvýše položenou osadou v první republice. Jak z textu vyplývá, budeme tedy pořádně stoupat. Pro cestu nahoru zvolíme od rozcestí Furik větší a lépe udržovanou, strmější pravou trasu vedoucí mezi výraznými kamennými snosy. Po náročném 2kilometrovém stoupání dosáhneme kapličky na Bučině. Zde si užijeme krásné výhledy zpět na Knížecí Pláně, masiv Boubína či Trojmezí v případě výborné viditelnosti též Alpy – zleva Gr. Priel, Dachstein, Watzman. To již je na trase Funsterau – Kvilda vedoucí od hraničního přechodu, který je v zimě udržován pro lyžaře. Zpět na Knížecí Pláně se vydáme méně používanou trasou přes Mlýnské Chaloupky, kde můžeme dokonale využít vystoupané metry v mírném sjezdu.

Knížecí Pláně – Žďárské jezírko – Polka
Knížecí Pláně – Žďárské jezírko – Strážný

Z Knížecích Plání směrem východním pokračuje trasa cca 1 km po rovině do Žďárského sedýlka (z paseky výhled na Luzný). Zde se trasy rozdvojují. Cesta vpravo nás dovede mírným a dlouhým sjezdem kolem Žďárského jezírka do 7 km vzdálené obce Strážný. Levá varianta nejprve mírně stoupá po hřebínku směrem na Polecký Vrch, poté sjezdem na louky Nové Polky a dalším krátkým sjezdem na Polku.

Aktuální informace o stavu běžeckých tras