V letošním roce se sešla hned tři kulatá výročí týkající se železniční trati č. 183 ČD z Plzně na Železnou Rudu. Rád bych zde proto přiblížil několik momentů z historie této trati, která spojuje Nýrsko se světem.
Začněme proto tím bezpochyby nejvýznamnějším jubileem: 20. září 2006 tomu bude přesně 130 let, co do Nýrska přijel první vlak. Co se historie týče, tak samotná stavba trati byla sjednána v roce 1873 za účelem usnadnění obchodu mezi Čechy a Bavorskem. K propojení tratí Královské bavorské východní dráhy a dráhy Plzeňsko – březenské byla nakonec zvolena trasa přes Železnou Rudu. První část trati, a to právě úsek Plzeň – Nýrsko, byl dán do provozu 20. září 1876. Úsek z Nýrska na Železnou Rudu prochází náročným terénem, který si mimo jiné vyžádal stavbu tří tunelů. Zde připomeňme, že právě tunel před vrcholovou stanicí Špičák (835 m.n.m.) je svou délkou 1747 m stále ještě nejdelším tunelem v ČR. Do Železné Rudy první vlak přijel o rok později než do Nýrska; stalo se tak 20. října 1877. Z německé strany pak byla trať z Plattlingu dostavěna 15. listopadu 1877.
A právě pohraniční přechodové stanice Železná Ruda / Bayerisch Eisenstein se týká druhé výročí. Dne 2. června 1991, tedy právě před 15 lety, zde byl po pádu železné opony obnoven provoz. Tato železniční stanice je zvláštní v tom, že leží přímo na česko-německé hranici, která prochází středem symetrické nádražní budovy. Po roce 1948 zde docházelo k postupnému útlumu dopravy a od roku 1953 sem již zajížděly jen manipulační vlaky obsluhující alžbětínskou pilu. V témže roce se v české části nádražní budovy usídlila pohraniční stráž a o něco později zde napříč nádražím vyrostla i zeď, podobná té berlínské. Po revoluci došlo naštěstí k obnovení provozu, a to „za pět minut dvanáct“, protože německé dráhy měly původně v plánu od 1. června 1991 dopravu zastavit. Trať však přežila a na německé části se v polovině 90. let stala provozovatelem společnost Regentalbahn, která od 28. května letošního roku zajíždí se svými motorovými vozy typu RegioShuttle až na Špičák. Tento počin je po nasazení motorových vozů řady 842 od letošního roku namísto téměř 50 let (!) starých vozů řady 831 dalším významným krokem zvyšujícím zde kulturu cestování. Posledním výročím, které také připadá na 20. září, je 10 let od zahájení elektrického provozu mezi Plzní a Klatovy.
Závěrem snad jen připomeňme jeden paradox. Ačkoliv je trasa přes Železnou Rudu nejkratším železničním spojením Prahy s Mnichovem, nikdy tudy nebyl veden žádný přímý vlak. Přitom právě takové spojení by mohlo mimo jiné napomoci rozvoji turistického ruchu na Šumavě a přinést této oblasti větší atraktivitu.
A úplně nakonec snad už jen jednu dobrou zprávu pro milovníky železniční historie – v rámci oslav 130. výročí trati Plzeň – Nýrsko je na Den železnice, který letos připadá na 23. září, plánovaná jízda parního vlaku z Plzně na Železnou Rudu a zpět.