ŠPIČÁK NA ŠUMAVĚ : NA VELKÝ OSTRÝ PŘES SVAROH A VELKÝ KOKRHÁČ Z NĚMECKÉ STRANY

Na Velký Ostrý přes Svaroh a Velký Kokrháč z německé strany

Připravili jsme pro Vás Tip na netradiční pěší túru na Velký Ostrý z německé strany ze sedla Scheiben (Scheibensattel). Nejenže patří mezi jedny z nejhezčích hřebenových tras na Šumavě, ale umožňuje vidět i místa, na něž není z české strany oficiální přístup. Hraniční hřebenovka na Velký Ostrý přes bývalou Juránkovu chatu, Svaroh a Velký Kokrháč skýtá nádherné výhledy. Celá trasa je dlouhá 15 km, z toho polovinu tvoří hřebenová partie a stoupání na ní, kde je třeba počítat s náročnějším terénem.

Do výchozího místa Scheibensattel dojedete autem od hraničního přechodu v Železné Rudě (viz Příjezd autem). Na velkém parkovišti, které slouží hlavně v zimě vyznavačům bílé stopy, není problém zaparkovat.

Na uvedené mapce je celá trasa vyznačena modrými tečkami a trasovými body A až H, na něž najdete odkazy v textu.

Z parkoviště (A) vás vede vzhůru po lesní silnici červenobílá značka LO5 – Zwercheck (stejným směrem je značena i lyžařská trasa do Eggersbergu). Po 0,5 km stoupání se na rozcestí (B) značení dělí. Odbočíte po značce LO5 vpravo, která po dalším 0,5 km zatočí z cesty kolmo do lesa (C) a pokračuje jako stezka prudkým stoupáním. Po 1 km a po překonání výškového rozdílu přes 200 m vás přivede ke skalce na státní hranici (D).

Dál půjdete vlevo po hraničním chodníku a po 150 m uvidíte sutiny bývalé Juránkovy chaty. Její existenci už připomíná jen zarostlé rumiště cihel a informační tabule s textem a historickými fotografiemi od Svazu lyžařů Plzeňského kraje.

Necelých 200 m odtud projdete kolem vrcholu Svarohu (E) a jak jsem zmínil již v úvodu, otevře se vám panoramatický rozhled - směrem k jihu na Velký Javor, Malý Javor a Enzian, na severu na vodní nádrž Nýrsko a na západě Hoher Bogen a Velký a Malý Ostrý. Siluetu těchto dvou vrcholů budete mít před sebou takřka po celou trasu a přesvědčíte se, že dostaly právem přezdívku Prsa Matky Boží.

Po hranici sestupujete zvolna z výšky 1300 m o 150 výškových metrů níže do sedla pod Velkým Kokrháčem a ponoříte se do lesního porostu. Stezka přibývá na náročnosti a musíte se proplétat kamenitým terénem, který vás bude doprovázet až na vrchol Ostrého. Na Velkém Kokrháči (F), který tvoří skalnaté seskupení, budete mít za sebou 5 km pochodu a k vrcholu Ostrého budou zbývat 3 km, z nichž jednu polovinu představuje sestup do sedla pod Ostrým, druhou polovinu pak znovuzískání ztracené výšky.

Před konečnou fází stoupání přichází zleva k hranici červenobílá značka LO1 z Lohbergu, která vás po 400 m přivede na Velký Ostrý k vrcholovému kříži na skalnatém ostrohu ve výšce 1293 m (G). Těsně pod vrcholem je také oficiální turistický hraniční přechod, k němuž vede z české strany modrá turistická značka od Statečku.

Budete odměněni nejen impozantním pohledem na celou absolvovanou hřebenovou trasu, ale i kruhovým rozhledem. V chatě na vrcholu (Osserschutzhaus) je v provozu samoobslužná restaurace, kde se můžete občerstvit a posedět uvnitř nebo za pěkného počasí venku na terase.

Zpět půjdete opět po červenobílé značce LO1 – Lohberg. Po 400 m se značení odchýlí napravo od hranice a směřuje dolů do obce Lohberg. Pokud byste došli až tam, zbytečně si zpáteční cestu nejen prodloužíte, ale ztratíte ještě zhruba 250 výškových metrů, které byste pak museli po silnici k parkovišti zase nastoupat.

Po necelých 2 km sestupu proto věnujte pozornost místu, kde červená značka LO1 protíná štěrkovanou lesní silničku (H), po níž se vydáte vlevo -  uvidíte tady směrovku na Scheiben a LO2 – Altlohberghütte. Jít stále přímo směr Scheiben a nikam neodbočovat (podle značky LO2 – Altlohberghütte je možno jít jen cca 2,5 km, pak tato odbočuje vpravo dolů).

Po necelých 5 km pochodu přijdete na rozcestí nad Scheibensattel (B) a odtud po 0,5 km dolů na zpět parkoviště (A).

Více fotografií - fotogalerie zde...

Příjezd autem ze Železné Rudy:

V  Bayerisch Eisenstein těsně za hraničním přechodem v Alžbětíně obočit vpravo na Brennes-Grosser Arber (pozor, odbočku lze snadno přehlédnout, je takřka do protisměru!). Serpentinami vystoupá silnice obcí a po 7 km přijedete na Brennes, kde pokračujte přímo ve směru Lohberg a Lam (vlevo odbočuje silnice pod Velký Javor do Bodenmais). Po dalších 5 km (silnice probíhá prakticky po vrstevnici) přijedete na parkoviště Scheibensattel (nelze přehlédnout – je podél silnice, uprostřed dřevěná chatka, v místě, kde silnice zatáčí vlevo je ještě odbočka vpravo na zadní rozsáhlé parkoviště)

Na start cesty lze autem dorazit i přes hraniční přechod Svatá Kateřina u Nýrska.