ŠPIČÁK NA ŠUMAVĚ : NA KLEINER A GROSSER FALKENSTEIN PODÉL VODOPÁDŮ HÖLLBACHGESPRENG KOLEM BRÁNY DO PEKEL

Na Kleiner a Grosser Falkenstein podél vodopádů Höllbachgespreng kolem brány do pekel

Velký Falkenstein / Grosser Falkenstein (1312 m n.m.) a Malý Falkenstein / Kleiner Falkenstein (1190 m n.m.) se nachází 5 km jihovýchodně od Bavorské Rudy v oblasti Národního parku Bavorský les. Z pastvin pod vrcholem Malého Falkensteinu se můžeme kochat výhledem na Velký Javor, Špičácké sedlo a Špičák. Z vrcholu Velkého Falkensteinu se nabízí úchvatný výhled do Bavorska. Poté nás čeká nás velmi prudké klesání pralesem podél skal a vodopádů Höllbachgespreng, místy, které předci považovali za bránu do pekel.

Délka: 15 km

Jde o celodenní výlet. Cesta je středně obtížná, vzhledem k místy obtížnému terénu je nutná pevná turistická obuv.

Cestu zahájíme v horském středisku Zwieslerwaldhaus. Do této malebné bavorské vesničky se snadno dostaneme autem ze Železné Rudy.

Velmi zdatní turisté se mohou vydat pěšky přímo ze Železné Rudy. Délka výletu se ale prodlouží o cca. 2 x 6 km, tj. na celkových 27 km.

Na Falkenstein vede několik cest. Námi doporučená varianta je sice delší, ale nabízí nádherné výhledy na českou část Šumavy.

Z bezplatného parkoviště v centru vesničky Zwieslerwaldhaus pokračujeme horskou obcí do mírného kopce. Za mostem přes říčku odbočíme u rozcestníku vzhůru do lesa (viz první obrázek), který se místy mění v prales. Cesta je značena zeleným trojúhelníkem.

Cesta vede chráněným pralesem Mittelsteighütte, jde o zachovalý příklad původního lesa s obrovskými jedlemi, smrky a buky.

Po 3,5 km snesitelného stoupání dorazíme na horské pastviny Rukowitzschachten. K pasení dobytka jsou místními sedláky využívány údajně už od roku 1613. Nabídne se Vám zde úchvatný výhled na železnorudskou kotlinu, Špičák a Velký Javor.

Schachten = luční ostrovy – pastviny uprostřed lesů. Vznikaly tak, že se stromy nejprve nařízly, v dalších letech se pak tyto uschlé stromy spálily a popel se stal hnojivem pro růst kvalitní trávy.

V horní části luk (mimo trasu výletu) se nachází umrlčí prkna, stojí za zacházku.

My ale nepokračujeme po lukách (a cestě značené zeleným trojúhelníkem) směrem vzhůru, ale u rozcestníku odbočíme směr Falkenstein (na rozcestníku Falkenstein 2,2 km – cyklotrasa 50). Po 50 metrech dorazíme na rozcestí – my pokračujeme neznačenou cestou směr Malý Falkenstein. Po čase se napojíme na trasu označenou značkou tisu.

Uděláme si 100 m odbočku na vrchol a kocháme se zajímavým rozhledem. I když je výhled částečně překrytý stromy, určitě stojí za výstup.

Z Malého Falkensteinu prudce stoupáme na Velký Falkenstein. Stoupání nejprve lesem a poté štěrkovou cestou prověří vaši fyzickou přípravu.

Těsně pod vrcholem na nás čeká velmi příjemná bavorská hospůdka i kaple. Vystoupíme na vrchol a kocháme se neuvěřitelným výhledem do Bavorska a na Velký Javor.

Těsně pod vrcholem stojí horská chata, která byla postavena v roce 1932 sdružením lesníků a dnes slouží v letní sezóně jako hostinec a noclehárna (od 30. dubna do 31. října je možno se občerstvit, denně od 10-17 h, kuchyně od 11.30 do 16.00 h.). V zimě je chata otevřena pouze o víkendech. Naproti chaty stojí kaple, která je zasvěcena Sv. Františku. Byla postavena v roce 1987 přírodním parkem „Naturpark Bayerischer Wald“.

Na samém vrcholku Velkého Falkensteinu se tyčí kříž na kamenném podstavci. Odtud se otevírá krásný výhled na západ a jihozápad, směrem k Velkému Javoru a k horskému pásmu předního Bavorského lesa.

Z Falkensteinu je možno vidět tyto vrcholy: Ostrý, Javor, Roklan, Luzný a Třístoličník – za dobré viditelnosti i Alpy.

Skalní stěna je útočištěm sokolů stěhovavých. Pokud budete mít štěstí, můžete ptáky pozorovat.

Z Velkého Falkensteinu pokračujeme směrem na prales Höllbachgespreng – trasa je značena symbolem borůvky. Po 1 km trasa odbočí z poměrně pohodlné lesní cesty v pravém úhlu do pralesa. Místy je klesání velmi prudké, je třeba být velmi opatrný.

Tato oblast naháněla našim předkům strach, tušili zde vstup do pekla.

Cesta se vine horským smíšeným pralesem, podél příkrých skalních stěn, převisů. Skály jsou porostlé žlutými sirnými lišejníky. Potok Höllbach (pekelný potok) tvoří mnohé působivé kaskády a vodopády. Úzká stezka vede přes potok i padlé stromy.

Klesáním se dostaneme až k vodní nádrži Höllbachschwelle, s romanticky vyhlížející (soukromou) chatou.

Po cestě značené borůvkou se vracíme (většinou mírným klesáním) do střediska Zwieslerwaldhaus.

Zwieslerwaldhaus - u tohoto rozcestníku zabočíme do lesa