Centrum psychologie práce, PhDr. Mgr. Karel Havlík : JAK SE NECHYTIT DO PSYCHOLOGICKÉ PASTI V NÁKUPNÍCH CENTRECH

ZUŠ Nýrsko

Jak se nechytit do psychologické pasti v nákupních centrech

Jak se nechytit do psychologické pasti v nákupních centrech

Neobyčejnou roli sehrává psychologie při našem nakupování ve velkých obchodních střediscích západoevropského ražení. Obchodníci dobře vědí, že při výběru zboží se řídíme spíše emocemi než rozumem. Na to sázejí při reklamních a akčních kampaních nabízejících rozmanité slevy, atraktivitu a klam. Při tom jde pouze o obratný tržní tah s šikovně nastraženou psychologickou pastí založenou na zisku. Některým nástrahám, které nás připravují o peníze, můžeme uniknout.

Obchodní řetězce týdně zahrnují potenciální zákazníky pestrobarevnými letáky hýřícími slevami. Obvykle najdete alespoň jediné laciné zboží, které vás motivuje k návštěvě marketu. S tím prodejci počítají. Vstupem do prodejny se emoce vzruší nepřebernou nabídkou a lidé odcházejí s vrchovatým košíkem, s kterým původně nepočítali.
Psychologicky známý trik s devítkami a desetinnými čárkami nepřestává zabírat. Při pohledu například na cenu 79,90 Kč vnímáme především 79 ačkoliv jde o 80 korun. Obchodníci vědí, že cenovka s 80 by nebyla tolik chytlavá. Cena 65,50 Kč je vždy u pokladny 66 Kč.
Emoce oslabují pozornost. Na regálech se občas objevují falešné cenovky s levnějším zbožím, které však neladí s cenou u pokladny. Prodejcům je známo, že se do pasti chytí většinou zákazníci s hromadnými a nepřehlednými nákupy, kteří málokdy zaregistrují rozdílné ceny a domáhají se nápravy v rámci spotřebitelského práva.
Zboží, které potřebují markety především prodat bývají umístěny ve výši očí stejně jako barevně odlišné cenovky. Do popředí se proto ukládají i věci drahé nebo méně prodejné, aby měly lepší šanci dostat se do nákupního vozíku.
Obrovská nákupní centra jsou založena na psychologii davu. Ve velkých prostorách se ztrácí individualita a objevuje se „stádní pud.“ Nápodoba hraje prim. Je známo, že mnozí lidé vstupují do prodejny aniž by si předem dobře promysleli co všechno hodlají koupit. Prodejci na to spoléhají a hned u vchodu shromáždí věci s lákavými podněty, které potřebují udat. Snaží se vyvolat myšlenku, že právě tohle vystavené zboží dnes nutně člověk potřebuje.
S prázdným bříškem lidé obvykle nakoupí víc, než momentálně potřebují. Emoce ovládnou myšlení. Přispívává k tomu například i podmanivá hudba, vzhled a vůně čerstvého pečiva. Člověk si nemusí vždy uvědomovat zda vše nakoupené spotřebuje.
Obchodníci si dávno povšimli závislosti něžného pohlaví na nakupování. Žena tráví v prodejně dvakrát víc času než muž, který se často stává brzdou jejího utrácení. Výborným psychologickým tahem je partnery od sebe oddělit. Ví se, že muže přitahuje spíše technika. Není nic jednoduššího, než „technické hračičky“ vystavit blízko vchodu a partnerská dvojice je rozdělena. Ženu většinou technika nebaví a tak pokračuje v nekontrolovaném nakupování, zatímco její protějšek si prohlíží nové nářadí, radiopřijímače, televize a jiné moderní novinky. Není divu, že útrata je najednou vyšší než si manželé předsevzali.
„Symbol zavírajících dveří“ je další psychologickou fintou využívanou v nákupních centrech. U pokladem vždy narazíte na regály přeplněné všelijakými drobnostmi například žvýkačkami, cukrovinkami a květinami a často i zbytečnostmi, kterých si při čekání na odbavení povšimnete a nezřídka ještě jimi obohatíte nákup.
Karel Havlík


Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ