Centrum psychologie práce, PhDr. Mgr. Karel Havlík : PSYCHOLOGIE POKUT A PIRÁTI SILNIC V LUXUSNÍCH VOZECH

ZUŠ Nýrsko

Psychologie pokut a piráti silnic v luxusních vozech

Psychologie pokut a piráti silnic v luxusních vozech

„ … jedu od Mníšku pod Brdy, přede mnou škodovka sto pětka, která už má očividně nejlepší léta svého života za sebou. Vyhodím blinkr, předjíždím. Za mnou se ozve klakson a blikání dálkových světel, na kufru mám nalepenou audinu 100, která opakuje vymáhání volné stopy, jakoby jsme jeli na běžkách.

Najednou udělá myšku zprava, a když jsem na úrovni předjížděné škodovky, prudce zabrzdí a zase se rozjede a udělá mi to ještě dvakrát. Lížu ji kufr a pozoruji jak z okénka vyjede ruka ve znamení prstu v řiti. Po táhlém troubení je v momentě na horizontu… Na objezdu kolem Zbraslavi už zase dodržuju osmdesátku, pak padesátku před přechodem… a už ho vidím asi dvě stě metrů před sebou k mé radosti ve spárech policie.

„Jeďte dál, vás jsme nestavěli,“ křičí na mě pološílený plácačkař. Přesto kráčím k policajtovi, který právě perlustruje zločince, co mě chtěl před pár okamžiky, jen tak ze srandy, zavraždit. Teď byl samozřejmě splíhlej a samozřejmě plnou hub vejmluv. Pozdravil jsem policistu, na očích jsme mu zaznamenal, že mě poznal, tak povídám: „Konstáble chtěl bych se prosím připojit k žalobě na tohohle vraha našich silnic.“ Konstábl se zasmál: „ Pane Landovský kde to žijete, na to jsme moc malí páni. Já ho vosolím za tu stočtyřicítku na osmdesátce co nejvejš půjde, ale to je tak všechno…“ (Úryvek z fejetonu Pavla Landovského, MFDnes2004)

Od těch dob se mnohé změnilo. Režim na silnicích se zpřísnil zavedením bodového systému. Mnozí řidiči luxusních a rychlých aut se však nezměnili. Důkazem budiž i statistika zveřejněná Policejním prezidiem loni v říjnu: „ Řidiči výkonných vozů Mercedes, Volvo, BMW, Audi a Subaru nesou na celkovém počtu přestupků až pětapůlkrát vyšší podíl, zatímco řidiči vozů střední a nižší třídy zejména škodovek, Daewo, Dacia a Vaz mají nejméně přestupků. Nejvíce prohřešků bylo zaznamenáno u řidiči mercedesů. Jednalo se o vzorek 65 tisíc přestupků

Potvrdila se i letitá zkušenost profesionálních řidičů autobusů a kamionů, že agresivní a bezohlední řidiči jezdí v nejdražších vozech a že se chovají jako neomezení vládci silnic a dálnic, kteří si myslí, že si mohou dovolit všechno. Psychologicky vzato podporuje silný vůz pocit síly a bezpečnosti. U některých jedinců potlačuje příznaky méněcennosti a zdůrazňuje pocity výjimečnosti a prestiže. Vyhrocený egoismus spojený s potřebou moci bývá podkladem dravosti a ignorace autority. Potřeba svobody je svázána s tučnými konty.

Je lhostejné zda jich tito řidiči „zvláštního ražení“ nabyli poctivě či nepoctivě, ale není lhostejné zda respektují dané normy. Člověk jede tak jak žije, traduje se v dopravní psychologii od šedesátých lét. Kdo nerespektuje normy v životě, sotva je bude respektovat za volantem. Dokázaly to i poslední případy mediálně známých pirátů - vysoce postavených manažerů s napěchovanými peněženkami.


Dosavadní sankce
ani bodový systém s výše popsanými motoristy nepoučily. Návrh ministra Víta Bárty na odstupňování pokut za dopravní přestupky podle příjmu vycházející z jednoduché a logické rovnice: „drahý vůz, drahý provoz a údržba, drahé pojištění = drahá sankce,“ má opodstatnění nejen proto, že se ujal například ve Švýcarsku, Finsku a dalších státech. Nepopiratelný je především jeho hlubší psychologický obsah a dosah.


Před třemi roky jsme položili při výběrovém dopravně psychologickém vyšetření obchodních manažerů, kteří brázdí denně silnice u nás a v zahraničí, dotaz: „Jaká výše pokuty by vás skutečně ranila?“ Pánové s platy od 60 do 80 tisíc měsíčně i s provizemi, se shodli na 20 000 korunách. Na stejný dotaz odpověděli „referentští řidiči“ s platem 20 až 30 000 Kč výší pokuty 4 až 5000 Kč.


Stojí za zmínku příklad
z dopravně psychologického vyšetření šéfa pobočky renomované banky, který požádal o vrácení řidičského průkazu odebraného za tragickou nehodu pod vlivem alkoholu. V projektivním testu Nedokončených vět doplnil začátek věty: „Tisíci koruna je … jako jedna stovka.“


Represe podporuje prevenci.
Pedagogicko psychologický efekt trestu za přestupek souvisí s jeho účinností. Výše trestu má odpovídat provinění a podporovat preventivně výchovný smysl, odradit od porušování předpisů a pozitivně motivovat správné dopravní chování. Trest postrádá efekt pokud není udělen hned po provinění. Jde-li o trest peněžitý měla by částka citelně viníka postihnout. Pro řidiče s platem kolem 15 tisíc korun bývá dvoutisícová pokuta ponaučením, zatímco pro řidiče luxusního automobilu s platem kolem 60 tisíc jde o směšnou sumičku, nad kterou mávne rukou.


V psychologii pokut nejde o dělení na bohaté a chudé řidiče, ale na problémové, kterým výše pokuty vadí a zpravidla přinese potřebné zadostiučinění a kterým pokuta nevadí a není pro ně odpovídajícím trestem. Nic na tom nezmění bláboly ideologické a politické o honbě za úspěšnými. Argumenty právní ponechme k řešení právníkům. Rovněž technické detaily způsobu vymáhání pokut jsou věci kompetentních orgánů.
Udělovat nestejně situovaným řidičům nestejné finanční sankce má psychologické opodstatnění a je jednou z možných cest ke zkrocení pirátů silnic v luxusních vozidlech. Připusťme však, že nejde o návrh samospasitelný. V motoristickém světě existuje škála výchovných metod a osvědčených trestů. Daleko razantnější je například odejmutí řidičského průkazu hned po spáchaném hrubém přestupku s odstavením a případně zabavením vozidla. Ztráta symbolu moci a bohatství zpravidla pořádně zabolí i osobnosti s nádechem narcismu a cynismu.


Vrácení řidičského oprávnění podmíněné kladným medicínsko psychodiagnostickým výsledkem a doplněné případně psychoterapií s opakováním autoškoly, dokáže snad každému srazit hřebínek. K dalším trestům pro nenapravitelné dopravní hříšníky patří v zahraničí veřejně prospěšné práce na údržbě silnic nebo činnost sanitáře v záchranné službě či na patologii. Psychologickou úspěšnost mívá u motoristických recividistů nasycení jejich potřeby po odlišnosti. Svůj automobil musí povinně a viditelně ověnčit výstražnými nálepkami tak, aby ostatní řidiči, chodci a policisté včas zaregistrovali nebezpečného řidiče.

Karel Havlík

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ